Förtal, enligt brottsbalken.

Anonym säger:
Om inte ditt rykte spelar så stor roll kan du ju ändå tänka på andra! Har du en åsikt framför den personligen! Jäkligt lätt att vara elak via internet, men annars vågar du visst knappt prata högt! Och ALLA vet vem du jobbade med eftersom ni bara va 2. Förtal som förtal! Så innan dina mardrömmar om att ingen tycker om dig slår in, sluta prata skit gnällkärring!

Då ska vi se. Förtal var det, ja;

1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

2 § Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grovt förtal dömas till böter eller fängelse i högst två år.

Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om uppgiften genom sitt innehåll eller den omfattning i vilken den blivit spridd eller eljest var ägnad att medföra allvarlig skada.

3 § Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter.

Är brottet grovt, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader.

4 § Förtal av avliden skall medföra ansvar enligt 1 eller 2 §, om gärningen är sårande för de efterlevande eller den eljest, med beaktande av den tid som förflutit sedan den avlidne var i livet samt omständigheterna i övrigt, kan anses kränka den frid, som bör tillkomma den avlidne.

5 § Brott som avses i 1--3 §§ får inte åtalas av annan än målsägande. Om målsäganden anger brottet till åtal och åtal av särskilda skäl anses påkallat ur allmän synpunkt, får dock åklagare åtala för

1. förtal och grovt förtal,

2. förolämpning mot någon i eller för hans eller hennes myndighetsutövning,

3. förolämpning mot någon med anspelning på hans eller hennes ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse, eller

4. förolämpning mot någon med anspelning på hans eller hennes  homosexuell läggning.

Har förtal riktats mot avliden, får åtal väckas av den avlidnes efterlevande make, bröstarvinge, fader, moder eller syskon samt, om åtal av särskilda skäl anses påkallat ur allmän synpunkt, av åklagare.

Innebär brott som avses i 1--3 §§, att någon genom att förgripa sig på en främmande makts statsöverhuvud som vistas i Sverige eller på en främmande makts representant i Sverige har kränkt den främmande makten, får brottet åtalas av åklagare utan hinder av vad som föreskrivs i första stycket. Åtal får dock inte ske utan förordnande av regeringen eller den regeringen har bemyndigat därtill. Lag (1998:393)

Sådär då, vad har vi att säga om det? Har jag fortfarande utsatt mina klasskompisar för förtal? Tror ni ska kolla upp era källor innan ni skriver korkade kommentarer i min blogg.
Som sagt, jag bryr mig inte ett skvatt om vad ni tycker om mig, framförallt inte klassen som jag går med i tio veckor till. Jag har vänner och en familj som älskar mig och det räcker gott och väl för mig. Men vill ni bötfälla mig för förtal, så kan ni ju försöka. Att ni blir så upprörda över mina åsikter, det får mig bara sugen att skriva mer och ännu värre. En gravid kvinnas vrede, det är inte att leka med, som min underbara pojkvän just sa.



Kommentarer
Calle Bergström

Klart att det inte är förtal! Dessutom är det ingen som gillar en freerider som åker räkmacka på andras arbete, så jag tror att de flesta förstår din irration :)

2010-03-30 @ 18:46:37
Anonym

Låångt inlägg för nån som inte bryr sig om vad andra tycker!

2010-03-30 @ 19:20:43
Calle Bergström

Anonym - det första stycket är ju ett citat från en kommentar (dig?) och det andra stycket är från lagboken. Det tredje stycket som Micaela skrivit är på sju rader och sju rader är knappast mycket för någon. Är det du som är freeridern?

2010-03-30 @ 19:43:10
URL: http://callebergstrom.blogspot.com
Anonym

att ni orkar

2010-03-31 @ 08:52:22


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0