För att klara dig i Stockholm bör du...

Nu har jag bott i hufudstaden ett par månader och jag börjar känna mig varmare i kläderna. Det är nämligen stor skillnad på Örebro, Dalarna, Umeå och Stockholm. Därför tänkte jag dela med mig av lite småtips som kan behövas här;

1. Pay attention to the rulltrappa! Har du inte bråttom så bör du stå till höger. Gärna så nära kanten så möjligt. Helst ska du vara så smal som möjligt så du inte syns och aldrig är i vägen. Har du däremot bråttom så kan du bete dig ungefär hur som helst. Vässa armbågarna och fram med den största handväskan du kan hitta, nu gäller det att pressa sig genom folkhavet. Det är lite så det funkar, jag vet att det låter hemskt men så är det.
2. Hälsa på alla. Och då menar jag alla. Kassörskor, grannar, folk i omklädningsrum. Inte för att vi i övriga sverige är otrevliga på något vis men att hälsa på de man sitter brevid i bussen till exempel är ingenting vi pysslar med. Vi är ett tyst släkte som hellre tjyvlyssnar på andra än är med i allt.
3. Titta aldrig på homosexuella par på stan. De tar det som en direkt förolämpning.Jag har tittat, jag har stirrat. Men jag gör det med ALLA par. Oavsett läggning. Don´t. Du får seriöst en utläggning om människors lika rättigheter på flera minuter, vilket kan kännas lite jobbigt.
4. Åk aldrig buss. För de första går de aldrig, någonsin efter tabellerna och för det andra kör de som busschaufförerna på Cypern. Ryckigt, för snabbt och alldeles sinnessjukt dåligt. Knappt så man tror de fått körkor på ett lagligt sätt.
5. Klä alltid upp dig, oavsett var du ska. Man vet aldrig vad som komma skall. Du tror du bara ska till jobbet men du kommer förmodligen sluta på en nattklubb ute på stan efteråt. Utan att veta om det. Så, var alltid redo. Själv har jag smink i hela väskan, parfymflaskor och accesoarer.
6. Tappa aldrig bort dig. Gör du det och inte känner till staden är du körd. Jag kan bara tacka gud för tunnelbanesystemet, utan det hade jag förmodligen aldrig hittat hem. Någonsin. Stockholm är gigantiskt och man skulle förmodligen köpt sig en GPS innan man drog hit. Dumt av mig. Så, ha alltid med dig folk som kan staden eller ha mobilen konstant påfylld så du kan ringa och be om hjälp.

Så, det var allt jag kom på just nu. Kommer säkert en fortsättning senare.
Nu ska jag återgå till min tuttifruttipåse och Tyra Banks Show. ( ja, det där med att bli nyttig får skjutas upp lite..till efter grönan-jobbet är slut...) Hej!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0